Oprava zátěžového systému u jacketu BEUCHAT MASTERLIFT X-AIR Tento jacket vlastním již mnoho let, celou dobu jsem s ním byl spokojen, s jedinou výjimkou, a tou byl zátěžový systém. Kapsy s hlavní zátěží drží uvnitř jacketu poměrně subtilní plastová západka. Nejednou se mi stalo, že v průběhu ponoru došlo k jejímu uvolnění a následnému vypadnutí kapsy se zátěží z jacketu. Po první takové zkušenosti jsem systém doplnil o pojistná lanka provlečená otvorem v kapse a protažená skrze olova, která alespoň zabraňovala úplné ztrátě kapsy. Po nějaké době navíc došlo k opotřebení zajišťovací západky, takže kapsy padaly ven stále častěji. Nadešla tak doba pro radikální řešení - buď jacket přestat používat, nebo kapsy zajistit lépe, aby k vypadávání nedocházelo. V několika případech to totiž bylo i s připoutanými kapsami dost nebezpečné. Krátce jsem experimentoval se zajišťováním západky pomocí elektrikářských pásek, které jsem prostrkával mezi plastovou deskou západky a bok jacketu, ale bylo to nepraktické, pokaždé bylo po ukončení ponoru nutné pásky přeřezávat, aby se kapsy daly vyndat, a ani jejich prostrkávání a upevňování nebylo nic rychlého a jednoduchého. Jednoho dne mne osvítil nápad při pohledu na nýtovací matice - jsou to matice určené k zalisování do materiálu. Nápad se osvědčil, úpravu používám bez problémů již více jak rok, proto jsem se rozhodl ji zveřejnit, kdyby to třeba pomohlo někomu podobně nešťastnému. Úprava je poměrně jednoduchá, zvládne ji asi každý, stačí vrtačka s vrtákem, kousek dřeva nebo plechu na ochranu před provrtáním jacketu tam, kde by to nebylo dobré a dvě nerezové nýtovací matice s velkoplošnými podložkami a šrouby.
Postup úpravy je zřejmý z následujících fotografií. Kapsy jsou do jacketu přišroubovány každá jedním šroubem, umístění a vyndání kapsy netrvá o moc déle, než jejich připevnění originálním úchytem, jen je potřeba mít k tomu imbusový klíč. Pro ty, kdož mají názor, že zátěž by mělo být možné kdykoliv lehce odhodit, bych chtěl uvést, že jsem se za celou dobu svého potápění nesetkal s takovou situací, kdy bych to potřeboval, zato jsem díky blbě vymyšlenému systému uchycení kapes v jacketu několikrát zažil ztrátu části zátěže a považuji to za podstatně nebezpečnější situaci než ztrátu vztlaku, kterou lze kompenzovat třeba pomocí dekobójky. Osobně si myslím, že odhození zátěže při ponoru kdekoliv jinde než na hladině je dost sofistikovaný pokus o sebevraždu... Fotografie se po kliknutí zvětší, pro návrat použijte šipku "Zpět" v prohlížeči. Originální západka pro zajištění zátěžové kapsy
| Detail zátěžové kapsy - celou váhu zátěže drží gumový pasek s malým výstupkem (ta věc vpravo) Na fotografii je pásek již poškozen, koncové madlo je utržené. Kapsa je již upravená, je vidět otvor pro matici.
| Vrtání otvoru pro matici. Do prostoru pro zátěžovou kapsu jsem vložil kuchyňské prkénko, aby nedošlo k poškození duše jacketu vrtákem. Vrtá se jen vnější část jacketu !
(vrtal jsem opatrně a prkénko nepoškodil, tudíž mě nepoškodila ani má žena... :-) ) | Detail provrtávání zajišťovací západky | Po vytvoření otvoru v plastu západky a provrtání otvoru skrz vnější stěnu jacketu jsem do prostoru pro zátěž vložil kapsu se zátěží, umístil ji tak, jako by byla umístěna, pokud by ji zajišťovala originál západka a svrtal jsem ji s otvoram v západce (otvor je vidět na detailní fotografii kapsy nahoře)
| Nýtovací matice s již nasazenou velkoplošnou podložkou - v té je potřeba trochu zvětšit otvor (asi na 8,6 mm) aby šla na matici namáčknout třeba ve svěráku, šroub a podložka pod něj.
| Nýtovací matice s podložkou prostrčená skrze otvor vytvořený v zátěžové kapse
| Kapsa zajištěná šroubem
| Přes šroub je možné kasu ještě pojistit původním zajišťovacím systémem, západku lze i přes hlavu šroubu zaklapnout.
| Detail pojistného lanka, kterým lze zátěže zajistit na spodní D kroužek (viditelný na snímku vlevo)
| Velcro pásek, který přidržuje olova v kapse je vhodné pojistit elektrikářskou páskou, pokud je pásek již opotřebený, může také olova "vypustit"...
| | | |
Použitý materiál (Nerez A4, v nouzi A2): 2x šroub M6x12 s půlkulatou hlavou na imbus 2x velkoplošná podložka pro šroub M6, průměr 18 mm 2x nýtovací matice M6, délka těla 15-16 mm (např. tato) 2x velkoplošná podložka pro šroub M8, průměr 24 mm Otvory je dobré předvrtávat průměrem cca 5mm, finální průměr je podle použité matice. V mém případě to byl vrták 8,6 mm . Matice by měla být dostatečně dlouhá, aby při dotažení zasahovala až do plastu původní západky. Snad jsem to nepsal zbytečně a někomu to pomůže zachránit jinak dost dobrý jacket... |