Adaptéry
Baterie Aladin
Servis
Soukromé
Fotogalerie
Katalog lokalit
Návody a nápady
Odkazy
Hlavní strana

 

Citroen Berlingo - nesvítí levé obrysovky

Pokud se rozhodnete některý zde uveřejněný návod či postup použít, činíte tak zcela na vlastní riziko ! Pokud s tímto nesouhlasíte, pak prosím zapomeňte, co jste si zde již přečetli !

Tak mě moje Bedlingo zase potrápilo. Před časem mě kamarád při odjezdu z parkoviště zarazil, že mi nesvítí levá zadní obrysovka. To je vcelku normální, vzhledem k debilnímu antiekologickému příkazu denního svícení i u aut, která na to nejsou z výroby udělána, žárovky praskají jak na běžícím pásu. Tak jsem ji šel vyměnit, a ejhle, ani nová nesvítila, ale původní byla evidentně spálená. To začalo být zajímavé, takže jsme následně strávili půlhodinku hledáním v originál příručce, kterou jsem k autu kdysi dostal, a nestačili jsme zírat - nejen, že třeba pojistková skříňka v motoru a v příručce vypadaly tak odlišně, že víc to snad ani nešlo, ale navíc tam NIKDE nebylo ani zmínky o tom, že by se někdo namáhal s pojistkou pro takovou banální věc, jako jsou obrysovky.
Po tomto objevu jsem dospěl k závěru, že bude nejjednodušší pojistky "projet" - prostě je všechny vytahat, zkontrolovat měřákem, jestli vedou, a zase vrátit. Moc fajn zábava. To pako, co vymyslelo ty plastové kleštičky na vyndavání pojistek bych to s nima za trest nechal dělat od rána do večera, aby věděl, jakou blbost vymyslel. K části pojistek se přes kabeláž či ostatní okolní věci nedá dostat natolik dobře, aby se daly zároveň mačkat kleštičky k sobě a zároveň táhnout ven a pojistku vyndat, a když pak náhle dojde k uvolnění, výsledkem je orvaná ruka... Navíc většinou vyletí samotné kleštičky a pojistka dál vězí pevně v konektoru, a nebo sice kleštičky vylétly i s pojistkou, ale ta je právě opustila, odlétla po své vlastní parabole a nyní se válí kdesi na zemi ve tmě...  Dělat to při baterce na parkovišti v 11h večer je opravdu osvěžující zážitek...

Výsledek ale byl drsný - ŽÁDNÁ pojistka vadná nebyla. Paráda. navíc jsem zjistil, že nesvítí ani přední levá obrysovka...Ještě větší paráda... Domů jsem jel bez svítící levé zadní strany a začal jsem pátrat na internetu, jestli někdo něco takového už neřešil a nevyřešil.
Řešil. Výkřiků typu "Nesvítí mi levá strana na Berlingu, co s tím ?" je na netu dost. Ale řešení obvykle vede na to, že je to interiérovou pojistkovou skříňkou, že se výrobce takovou blbostí, jako pojistkami k malým žárovkám nezabývá, protože je to zbytečné, atd. atd. (to už bych se pak ani nedivil, že je poslední dobou tolik požárů aut, jestli je pravda, že výrobci začali razit heslo "tohle nestojí za jištění" )

Pikantním doplňkem bylo, že než jsem stačil dojít k nějakému rozhodnutí, co s tím - při zjištění ceny náhradní interiérové pojistkové skříňky jsem jen těžce polkl - se ty potvory obrysový zase rozsvítily. A takhle si to se mnou hrálo ještě několikrát. Pak to zdechlo, nadlouho, a zřejmě tedy  definitivně...
Na základě tohohle pozorování jsem se rozhodl, že je to "jenom nějakej blbej studeňák", a jal se jednoho krásného dne dobývat tu pojistkovou mrchu ven z autíčka..

Není to jednoduchá práce, pokud člověk neví, jak se přesně odjišťují zámky na jednotlivých konektorech. Jde to obvykle lehce, jen vědět, kam a jak zatlačit, místa na chlapské ruce tam fakt moc není, navíc se musí pojistkovka dobývat ven postupně, protože aby se člověk dostal k dalšímu konektoru, musí ji popovysunout, ale tomu brání zase tenhle sakra konektor, ale k tomu jeho zámku se sakra takhle nejde dostat...  Ježek v kleci ...

  

U těch velkých předních konektorů mi pomohlo opatrné zatlačení plochým šroubovákem směrem dovnitř na ty "jinobarevné" části konektorů za současného tahání zámku (ten je zezadu, jak jinak) od konektoru a konektor sám vyjede nahoru

 

 

 

U těch malých vzadu je taková kolíbka, po jejím otočení konektor taky sám vyjede nahoru

 

 

 

 

 

 Jupí,. už je ta potvora venku...  Pokud by někomu právě v tuto chvíli papír, na který si namaloval, kde byl který konektor, vzal zlomyslný vítr/kamarád/syn/bobr aj. tak naštěstí výrobce na skříňce uvádí, jaké barvy konektorů kam patří. Stačí se naučit francouzsky... :-)

 

 

 

 

Po uspokojení z toho, že se skříňku podařilo bez poškození čehokoliv vydobýt ven, musel ale zákonitě následovat "prvek zklamání" (dle klasika Járy da Cimrmana "střídání prvku očekávání a prvku zklamání" :-) ...
Uvnitř jsou dvě desky plošných spojů propojené dost nerozebiratelně (nebo jsem se špatně koukal, ale neviděl jsem jinou možnost, než odsávačkou uvolnit velký "konektor", a do toho se mi fakt nechtělo), a nikde žádný viditelný problém, ani studeňák, ani vypálený spoj či součástka. 

Prvek zklamání převážil natolik, že jsem to zase celé zavřel a rozhodl se věc řešit "postaru". Pomocí vypípávátka používaného pro hledání vodičů např. datových sítí (třeba něčeho takového - ale nevnucuji, existuje jich spousta) jsem poměrně rychle nalezl potřebné vodiče k jednotlivým žárovkám :

Na ZELENÉM konektoru žlutý a modrý drát vedoucí do společné dutinky - žlutý je levý přední obrys (po cestě dopředu se někde přebarvuje z šedivé, paráda) modrý je osvětlení ovládání ventilace. (o výměně žárovek v tomto osvětlení, dávno a dávno spálených, za LED náhradu, která snad vydrží o dost déle, zase jindy. Je to na delší článek, než je tento, a člověku se chce plakat...)

Na ČERNÉM konektoru fialový drát - levá zadní obrysovka +osvětlení SPZ .

Míněny jsou ty velké konektory vpředu při pohledu na pojistkovku usazenou tam, kde má normálně být..

No a dál to bylo relativně jednoduché - Pro jistotu jsem si ještě pomocí zdroje 12V ověřil, že se opravdu při přivedení napětí na vytipovaný drát rozsvítí příslušná žárovka, a se sadistickým potěšením jsem přistoupil ke kabelům se štípačkami. Drát jsem přerušil si 5 cm od konektoru, aby se případně dalo vše uvést do skoropůvodního stavu, konce kabelů na konektoru zaizoloval smršťovací bužírkou a následně ten krátký kus drátu trčící z konektoru ke zbylým kabelům pro jistotu (a estetiku :-) )připoutal izolačkou.

Všechny tři uvolněné dráty se mi podařilo dostat doleva do prostoru za náhradními pojistkami, kde je dost místa i na do budoucna plánované relé. Zatím jsem vše propojil tak, že jsem všechny tři výše uvedené dráty, získané odštípnutím od konektorů, spojil za pomoci klasické elektrikářské "čokolády".
Konečky drátů jsem ocínoval a sletoval , dají se místo toho použít i dutinky na licny, každopádně je při použití čokolády potřeba myslet na ochranu před přeštípnutím licny šroubkem čokolády ( také lze použít starou "socialistickou" bakelitovou čokoládu, kdy bolševik (na rozdíl od dnešních výrobců) marnotratně a rozhazovačně vkládal do čokolád kousíček plíšku, takže potom  šroubek netlačil přímo na vodič a daly se do nich tedy strkat i licny bez ochráněných konců..  - tedy, lze ji požít, pokud ovšem člověk ještě nějakou ve starých zásobách má... ). Na závěr této akce zatím nejsem hrdý, ale je to funkční, a už jsem toho měl plné zuby.
Z tohoto spojení tří vodičů jsem vedl drát k palubní zásuvce příslušenství a zcela surově jsem se do ní napojil standardní koncovkou pro příslušenství - ovšem i s integrovanou pojistkou... :-) Zásuvka se zapíná při otočení klíčku, takže světla sice svítí už při startování, ale jde o poměrně zanedbatelný příkon.
 

Jako další krok, až se zase někdy najde čas, se chystám k dokončení do definitivního stavu - pomocí nějakého podobného relé a s využitím "zapínacího" signálu od pravých obrysových světel, které fungují - tedy napájení např. přední obrysové pravé žárovky - celou instalaci uvedu do stavu, kdy se bude chovat jako před poruchou. Jediné, co bude zapotřebí ještě vyřešit, bude v takovém případě ochrana proti vznikajícím špičkám napětí od relé při rozepínání - pokud je opravdu toto "malé elektro"  spínáno v pojistkové skřínce elektronicky (a já na deskách žádná relé neviděl), mohly by ty přepěťové impulzy poškodit spínací elektroniku. Vyřeší to asi nějaký transil, možná postačí i jen dioda v závěrném směru...

Tak třeba tenhle text nějakému stejnému nešťastníkovi pomůže. A nebo se mi třeba někdo ozve a napíše mi -ty vole, ta pojistka je schovaná támhle... A já to zas předělám zpátky... :-)
Pokud někdo bude opravdu chtít tento postup použít, tak jen drobnost - kvůli odstřižení a náhradnímu propojení sice není nutné kuchat ven celou pojistkovku, ale na druhou stranu lépe se pak pracuje, když tam nepřekáží, a protáhnout uvolněné kabely na levou stranu, kde je místo, bez toho nelze... Jo, a za naprostou samozřejmost považuju odpojení autobaterie ještě před začátkem celé operace... :-)

(3/2021) , pokračování někdy příště...