Adaptéry
Baterie Aladin
Servis
Soukromé
Fotogalerie
Návody a nápady
Odkazy
Hlavní strana

 

Výměna spojkového lanka Citroen Berlingo

 

Upozornění: toto není oficiální návod, jen popis postupu, kterým jsem to provedl já...

Provádět výměnu lanka vřele nedoporučuji:

-osobám cholerickým
-osobám se zvýšeným krevním tlakem
-za přítomnosti malých dětí a starých panen, neboť při této proceduře pravděpodobně vymyslíte několik zbrusu nových sprostých slov

 

Výměnu jsem prováděl proto, že samostav, který je integrován v lanku, začal proskakovat, při vyšlapávání spojky se ozývaly křupavé zvuky a propadal se pedál.

I když se mi do toho moc nechtělo, po krátké obhlídce situace jsem začal celou akci tím, že jsem vymontoval sedačku řidiče.  Místa je totiž u pedálů jak v hodinkách, a protože se valná část celé akce odehrává právě tam, je nutné mít pro celou montáž alespoň trochu prostoru.  Poté, co je odstraněna sedačka (jsou tam 4 T40 šrouby, z nich ten pravý přední, jak jinak, se skoro nedá povolit, bez speciálního hooodně dlouhého prodlužováku), je možné si pod pedály lehnout na záda, čímž se celé místo alespoň trochu zpřístupní... (Mimo jiné proto jsem z výměny nepořídil videozáznam – je tam tak málo místa, že by přes ruce stejně nebylo nic vidět).

Další přípravu před vlastní akcí musíme provést v motorovém prostoru.  Tam se situace trochu liší podle výbavy jednotlivých aut, každopádně ale musí dolů minimálně baterie a její podstavec (3 šrouby) a dále sací potrubí. 
V mém případě šlo po tomto zpřístupnění vysmeknout konec bowdenu tam, kde se opírá gumovými průchodkami o držák, čímž se celé lanko uvolnilo, a šlo sundat z páky vypínání spojky.  Pokud by to nešlo, je možné zkusit vyřadit samostav lanka, čímž by také mělo dojít k uvolnění a následně by mělo být možné vyndat konec lanka z páky - viz dále.

Nyní nastává ta legrace pod pedály – je zapotřebí povolit dva šrouby, co drží vlastní pedál spojky. Jeden je dlouhý, jde skrz pedál, ten druhý jen zajišťuje polohu pedálu a je krátký.  K povolení je zapotřebí  malá gola 13 a klíč 13, nejlépe očkový nebo ráčnový.  
Poté, co je pedál uvolněn, je zapotřebí rozpojit konektor od snímače, který je na pedálu.  Po chvíli nadávání a zkoušení jsem zjistil, že konektor nejde rozpojit, protože se k němu nelze dostat, ale následně se mi ho podařilo vcelku sesmeknout z držáku, kterým je upevněn ke konstrukci držící pedály. Šlo to za použití mírného násilí a kvrdlání s konektorem, stáhnul jsem ho směrem dolů.  Následně šel docela dobře rozpojit...

Teď nadchází  další pakárna a vynalézání sprostých slov.  Zakončení lanka totiž nešlo vysadit z úchytu v pedálu.  Zakončení je takový malý šestihran, až se divím, že to vydrží.  Úchyt na pedálu je z tvrzené umělé hmoty, takže je zapotřebí chovat se k němu uctivě, aby nepraskl.  Takže malé kleštičky, chytit lanko tam, kde to jde, a za stálého zaklínání a proklínání s tím lomcovat , tlačit kvrdlat, a najednou, když už si člověk myslí, že to snad radši přeštípne – hurá, najednou to povolí, jako kdyby po tam bylo jen lehce vložený... Ech...

V tenhle okamžik to vypadá,  že to je konečně snad už celé, ale ouha – ani za použití slušného násilí nejde bowden vytáhnout z karoserie, stále to fest drží v místech, kde bowden prochází do kabiny k pedálům.   Následuje lomcování, tahání, proklínání, orvání si rukou do krve o ostré výstupky, A NIC, mrcha se ani nehne.  Takže strejdo Google, pomooooc  - Na Youtubu je povícero různých videozáznamů z této akce, převážně v ruštině, nicméně tam to všude vypadá jako – a teď zatáhneš, a bowden je venku . Jo, tak já zatáhnul, A PRD.  

Za stálého proklínání jsem posléze vymyslel nátlakovou akci – krátký Gola povolovák, na konci opatřený vhodným ořechem, v mém případě to padlo na 13, opřený o šroub, který držel pedál  spojky  - prostě jsem ten šroub  prostrčil zpět do děr a opřel jsem se povolovákem o něj jako pákou a zatlačil na konec bowdenu čouhající z průchodky do kabiny.  Zabral jsem, ozvalo se Křup, a bowden vyjel z díry jak po másle.  Ještě vyháknout bowden ze dvou takřka neviditelných úchytů – háčků v místech pod  úchytem silentbloku, a lanko je venku.  Jupíííí ...

Teprve poté jsem zjistil, že mám zase, jako obvykle, kliku – moje varianta bowdenu má na konci šípovitou západku – viz foto vpravo, po rozkliknutí se zvětší. Červená šipka značí háček, modrá samostav.   
Teď, když už to vím, bych tam zkusil nacpat nějakou trubičku, kterou bych zkusil ty západky zmáčknout, aby to povolilo bez násilí, ale protože je to staré lanko stejně špatné, je to vlastně fuk, jestli ty západky prasknou..

Doporučuji kupovat v tomto případě originál náhradní lanko, i když je nechutně drahý.  Existuje totiž evidentně několik mnoho variant, a tu správnou seženete jen podle VIN.  Měl jsem koupené neoriginál  náhradní lanko, které tam mělo pasovat - nakonec se ukázalo, že má mírně jiné zakončení, a jeho délka se  lišila asi o +2 cm  – vzhledem k tomu, jak je to udělané by i v případě, že by konce lanka pasovaly, byl rozdíl v délce jen o pár centimetrů zásadní...  Samozřejmě tam to neoriginál vůbec nešlo, i když vypadalo skoro stejně...

Zpětná montáž už naštěstí není tak dobrodružná, když už člověk ví, kde co je a co s tím, jen ještě závěrečný fígl – poté, co dokážete protáhnout lanko pod tím úchytem silentbloku, kde to jde pěkně blbě, se relativně jednoduše navede bowden do průchodky, cvak, už tam drží, pak nasadit konec lanka do úchytu na pedálu, pedál přišroubovat, paráda, i ten konektor už tam šel docela rychle, no a potom, závěr : nasazení konce lanka na páku spojky.

A tady člověku zase zatrne – doprčic, vždyť je to krátký, jak to tam sakra mám narvat ???  Je to vůbec to správný lanko ? Naštěstí už v ruce máme to původní lanko, a dá se s ním hrát a zkoušet,  načež člověk po chvilce objeví ten fígl, co jsem ho zmiňoval už na začátku při sundávání  konce lanka z páky – je zapotřebí uvolnit ten samostav, aby se lanko prodloužilo.  Stačí opatrně při zmáčknutém pedálu  vložit mezi záchyt lanka na pedálu a bílý kroužek v bowdenu malý stranový klíč a uvolnit pedál – pružina přimáčkne samostav, ten se uvolní, a následně lze tahem za konec lanka docílit protažení tak, aby se konec lanka dal nasadit – UFFFF . Hotovo !

Ještě zpátky přišroubovat sedačku, napřed všechny šrouby zašroubovat, ale nedotahovat, to až je jisté, že si to sedlo..

Výsledek : opravené auto, orvané ruce, bolavá záda, několik nových štavnatých výrazů a další zkušenost...

 

Přeji příjemnou zábavu, pokud to taky potřebujete udělat..  :-)